דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המעילשלסבתא

מאת: מרים רות איורים: יעקב עברי

לסבתא מעיל ארוך, חם ומלטף. כשנכדתה רותי שוכבת חולה במיטה, מתגלה המעיל כתרופה מנצחת!

נוֹשְׂאִים קְשׁוּרִים:

ביקור חוליםזיקנהסבא וסבתא

קְבוּצַת גִּיל: גַּנִּים בּוֹגְרִים

פְּעִילֻיּוֹת בְּעִקְבוֹת הַקְּרִיאָה

לסבתא מעיל ארוך, חם ומלטף. כשנכדתה רותי שוכבת חולה במיטה, מתגלה המעיל כתרופה מנצחת!  איך ידעה סבתא מה יעזור לרותי להבריא מהמחלה?  

חכמת חיים: "… בן חמישים לעצה, בן שישים לזקנה, בן שבעים לשיבה…" (אבות ה, כא)

המסורת היהודית מכירה בשינויים שעוברים אנשים במהלך השנים, ומתארת את התכונות שמאפיינים כל שלב בחיים: בצעירותנו אנחנו לומדים, מתפתחים ומשתנים – ובבגרותנו ניסיון השנים תורם לנו חוכמה ותובנות מיוחדות.

חוכמת חיים היא תוצר של מכלול הניסיונות והחוויות שאדם צובר במהלך חייו. סבתא של רותי, שהייתה פעם ילדה וגם אמא, בוודאי התגברה על קשיים רבים במהלך השנים. היא פיתחה דרכים שונות להתמודד עם אתגרים, ומניסיונה העשיר ידעה להציע פתרון לבעיה של רותי.

קשרי סבים-נכדים: עֲטֶרֶת זְקֵנִים – בְּנֵי בָנִים, וְתִפְאֶרֶת בָּנִים אֲבוֹתָם (משלי יז, ו)

כמו רותי וסבתא, לסבים ונכדים רבים יש קשר מיוחד. הפסוק במשלי מתאר את הקשרים הללו באופן ציורי: הנכדים הם כמו כתר על ראש האדם המבוגר, ומביאים לו כבוד, שמחה ונחת, ואילו הבנים והנכדים גאים באבותיהם, בדוגמא האישית ובניסיון החיים שהם מביאים עמם.

הסיפור "המעיל של סבתא" מתאר קשר חזק וחיובי בין הדורות במשפחה, ומדגים כיצד ניתן להתגבר על קשיים ובעיות בשמחה, באומץ ובאהבה גדולה.

מרים רות (2005-1910) עלתה ארצה בגיל 21 מהעיר נובה זמקי, השייכת היום לסלובקיה.  היא היתה בין מקימי קיבוץ שער הגולן, שם עבדה כגננת הראשונה. במהלך חייה מרים גם הרצתה במכללת 'אורנים', וחינכה דורות של ילדים, מחנכים ומחנכות לגיל הרך. את הספר הראשון שלה, 'מעשה בחמישה בלונים', כתבה מרים רק בגיל 60. היא זכתה בפרסים רבים וכתבה למעלה מ- 20 ספרים, ביניהם ספרים מוכרים ואהובים מאד כגון 'תירס חם' ו'הבית של יעל'.

סְרָטִים בְּעִקְבוֹת הַסִּפּוּר

אבירמה גולן בתוכנית "בקריאה ראשונה" על מרים רות
סרט על מרים רות

עֳתָקִים שֶׁחֻלְּקוּ:

90,000

הוֹצָאָה לָאוֹר:

מודן

שְׁנַת חֲלֻקָּה:

תשע"ג 2012-2013